Openbare kunst in de gemeente Altena

Kunstwerk de “Genderse Levensboom” in Genderen

De “Genderse Levensboom” staat symbool voor het veelkleurige liberale dorp Genderen, te vinden in het hart van het dorp, in het plantsoentje tegenover de Hervormde Kerk (Kerkstraat 29).In het plantsoentje staat ook een klein wit bord met daarop een gedichtje van Linde Bouman en Milan Kwetters. Beiden zaten in de tijd van de onthulling van het beeld in groep 8 van de basisschool Het Fundament.

              Genderen
         Ons dorp is mooi
         Ons dorp is klein
       Maar wij zijn gelukkig
              en dat is fijn
       Deze boom staat in het
    
teken van leven omdat hij
Genderen een kleur heeft gegeven

De kunstenaar, Richard van der Koppel, die het beeld heeft bedacht en gemaakt, heeft het gedichtje voorgelezen bij de onthulling van het kunstwerk op 11 april 2019 door Paula Jorritsma, wethouder van de gemeente Altena.
Het kunstwerk is mogelijk gemaakt door de Cultuurraad Aalburg, de Dorpsraad van Genderen en Huib van Hemert Bestrating & Grondwerk.

“De Genderse Levensboom” is 3,5 meter hoog en de bol van mozaïek heeft een doorsnede van 1,5 meter. De bol is bedekt met zo’n 15.500 kleurrijke glastegeltjes van 2×2 centimeter De stam en de takken die als het ware de bol omarmen, zijn van polyester met een bronscoating.
De mozaïektegeltjes hebben veel verschillende kleuren die ‘het karakter’ van de Genderse bevolking symboliseren. Genderen is een liberaal dorp, aldus Richard, alle kleuren leven hier naast en met elkaar. Daarom heb ik ook zoveel verschillende kleuren gebruikt. De stam staat voor het stevige fundament van het dorp en het verloop van de kleuren staat voor het leven.

Richard van der Koppel is geboren op 26 februari 1968 in Genderen en is op vijfjarige leeftijd verhuisd naar Meeuwen. Na wat omzwervingen, van werken weer terug naar de schoolbanken, vond hij zijn bestemming in de studie monumentale vormgeving aan de Koninklijke Academie voor Kunst & Vormgeving te ’s-Hertogenbosch (1993-1997). Hij studeerde af met conceptueel werk. Het idee en het concept is de basis voor de uiteindelijke vorm die je kiest voor het kunstwerk.
Na te zijn gaan samenwonen, verhuisde hij in 1995 naar Utrecht om in 2000 weer terug te keren naar zijn geboortedorp Genderen. Ik ben een echte polderjongen, zegt hij, en geniet hier van de rust en de vergezichten. Het is de plek waar hij zich thuis voelt en waar hij in zijn atelier gedreven kan werken aan zijn oeuvre, geïnspireerd door oude meesters zoals René Lalique (Frans edelsmid en glaskunstenaar/1860-1945), John William Waterhouse (Engels kunstschilder/1849-1917) en Gian Lorenzo Bernini (Italiaanse architect en beeldhouwer/1598-1680).
In de afgelopen jaren is zijn werk geëvolueerd tot figuratieve en esthetische beelden van kunststof, keramiek en brons . In een verlangen naar harmonie en schoonheid streeft hij naar beelden vol dramatiek en beweging in het grensgebied van de klassieke en moderne beeldhouwkunst.

Meer informatie over het werk van Richard van der Koppel (o.m. over het drieluikmonument voor de Merwedegijzelaars) is te vinden op zijn website www.vanderkoppel.nl

______________________
tekst: Ad Los, november 2021
foto’s: Hans Werther, augustus 2021